loading...
گروه فرهنگی رهپویان عمار
ویدئو و کلیپ های تولیدی
آخرین ارسال های انجمن
بهروز احمدپور(مسئول انجمن سایت) بازدید : 1776 شنبه 04 شهریور 1391 نظرات (0)

معاون سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم گفت: نخستین پارکینگ مکانیزه هوشمند با فناوری جدید کشور در هفته دولت در قم به بهره برداری می رسد.

به گزارش ستاد خبری شهرداری قم مستقر در نمایشگاه جلوه های خدمت ماندگار، محسن نصیری اظهار داشت: این سومین پارکینگ مکانیزه در کشور است که دو پارکینگ قبلی با روش قدیمی «پالتی» مورد استفاده قرار گرفته اند ولی این پارکینگ برای اولین بار با روش «شاتلی» مورد بهره برداری قرار می گیرد که استهلاک کمتر، سرعت و طول عمر بیشتری نسبت به روش قبلی دارد.

وی افزود: این پارکینگ در بلوار معلم در زمینی به مساحت ۲۹۰مترمربع با زیربنای ۲۵۰ مترمربع در ۱۳ طبقه با ظرفیت پارک ۱۴۴ خودرو در هفته دولت افتتاح می شود و شهروندان و زایران کریمه اهل بیت(س) می توانند از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دو پارکینگ دیگر نیز با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک و مشارکت بخش خصوصی در مرحله طراحی قرار دارد که بعد از اتمام طراحی کار اجرایی آن شروع می شود.

نصیری گفت: تا پایان شهریور ماه جاری پروژه مجتمع اداری – تجاری ناشران نیز که با مشارکت تعاونی ناشران استان قم در دست ساخت است افتتاح می شود.

وی درباره این پروژه افزود: این مجتمع در زمینی به مساحت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع با زیربنای ۳۰هزار متر مربع در ۱۱ طبقه در نوع خود در کشور بی نظیر است و اولین پروژه تجاری – فرهنگی برای صنف ناشران است.

نصیری همچنین از هشت پروژه سرمایه گذاری شده در مرحله مذاکره و طراحی خبر داد و گفت: این پروژه ها مراحل قانونی خود را طی می کنند که مجموع هزینه آنان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: یکی از این پروژه ها مرکز تجاری سالاریه است که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در ۱۱ طبقه است که در دست ساخت می باشد و سایر پروژه ها نیز پس از طی مراحل طراحی؛ فعالیت عملیاتی و اجرایی آنان شروع می شود.

نصیری با بیان اینکه شهرداری کلانشهر قم آماده همه گونه همکاری، مشارکت و تعامل با سرمایه گذاران است، گفت: یکی از شیوه های تعامل با سرمایه گذاران بدین گونه است که شهرداری در زمین و عوارض را بعنوان آورده مشارکت می کند و سرمایه گزار هزینه طراحی و ساخت را می پردازد و پس از تکمیل پروژه به نسبت آورده طرفین درآمد حاصل از پروژه تقسیم می شود.

وی افزود: در شیوه دیگر؛ سرمایه گزار علاوه بری سرمایه گزاری؛ زمین پروژه را نیز تامین می کند و شهرداری در عوارض بعنوان آورده مشارکت می کند.

معاون سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قم با بیان اینکه این معاونت روش های دیگر سرمایه گذاری را نیز در دست مطالعه و بررسی دارد، گفت: یکی دیگر از این روش ها تشکیل کنسرسیومی (ائتلاف چند فرد، شرکت یا سازمان) است بدین گونه که شهرداری برای مالکان زمین های بزرگ سرمایه گزار پیدا می کند و شهرداری نیز در عوارض مشارکت می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به صورت ویژه با دستور شهردار محترم قم، بسترهای لازم برای سرمایه گذاری سرمایه گزاران فراهم شده و راهکارهایی اندیشده شده است تا در کوتاه ترین زمان مراحل اداری کار سرمایه گزاران انجام بشود.

وی افزود: دفاتر مشاوره و خدمات سرمایه گزاران در مناطق مختلف شهرداری راه اندازی شده است تا کلیه امور سرمایه گزاران از شروع تا صدور پروانه در اسرع وقت انجام بگیرد.

نصیری همچنین از برپایی یک همایش با حضور سرمایه گذاران مختلف با همکاری استانداری قم در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد یک هماهنگی، همفکری و تعامل با تشکیل اتاق فکر ویژه سرمایه گزاران بومی استان قم در قالب یک گردهمایی فعالان اقتصادی کلانشهر قم برگزار می شود و این امر می تواند یک پل ارتباطی بین شهرداری با سرمایه گزاران باشد تا هم مشکلات آنها به سهولت و با سرعت انجام شود و هم اینکه از اندیشه های سرمایه گزاران بتوانیم استفاده لازم را ببریم.

وی افزود: همچنین اطلاعات سرمایه گذاران در بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی کلانشهرها جمع آوری می شود.

نصیری هدف از انجام این کار را در اولویت قرار دادن سرمایه گذاران بومی (ساکن و یا غیرساکن در استان قم) برشمرد و بیان داشت: سرمایه گذاران غیربومی در اولویت دوم و سرمایه گزاران غیرایرانی علاقه مند به کریمه اهل بیت(س) در اولویت بعدی قرار دارند.

وی همچنین از تشکیل کمیته ای بعنوان منابع مالی شهرداری قم خبر داد و گفت: این کمیته برای تامین منابع مالی اقدام به انتشار اوراق مشارکت مردمی کرده است که در سال های پیشین دو بار این اوراق مشارکت منتشر شده بود.

نصیری افزود: دو مورد دیگر اوراق مشارکت مردمی برای انجام پروژه قطار شهری قم و نیز ساخت فاز ۵ بلوار عمار یاسر در مجموع به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در دست بررسی است.

وی ادامه داد: شهرداری قم برای تامین منابع مالی از تسهیلات بانکی نیز به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان استفاده خواهد کرد.

وی جمع آوری سرمایه های خُرد مردم در قالب «صندوق سرمایه گذاری» را یکی دیگر از طرح های شهرداری قم در تامین منابع مالی مورد نیاز اعلام کرد و گفت: در این زمینه صندوق سرمایه گذاری زمین و مسکن با مشارکت شرکت تامین سرمایه امید و نیز انتشار اوراق «صکوک استثنا» با مشارکت همین شرکت؛ در حال برنامه ریزی در دست انجام و پیگیری است.

نصیری درباره پروژه بزرگ میدان امام خمینی(ره) اظهار داشت: پروژه میدان بزرگ امام خمینی (ره) در قالب بخشی از طرح توسعه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) می باشد که در امتداد جبهه شمالی حرم (میدان آستانه و خیابان آستانه) قرار گرفته است.

وی گفت: موقعیت قرارگیری این میدان که از شمال به مسجد امام حسن عسکری(ع)، از شرق به مجموعه تجاری الغدیر، از جنوب به هتل بین المللی قم و از غرب به رودخانه قمرود محدود می شود، هم از نظر هویتی و هم از لحاظ فضاهای پیرامونی و کالبد شهری، مجموعه ای است که در هسته مرکزی شهر، تأمین کننده نیازهای شهروندان و زایران را برآورده می کند.

نصیری خاطرنشان کرد: معماری ایرانی – اسلامی در بارزترین جلوه های شهرنشینی مسلمانان، پدیده ای به نام بازار را همراه خود دارد که قلب زنده شهر است و اگرچه اصلی ترین عملکرد آن، اقتصادی است؛ اما همواره ملازم عملکردهای خدماتی، اقامتی، آموزشی (مدرسه) و معنوی (مسجد) بوده است و در این میان عرصه های بازی که به نام میدان شناخته می شود، در امتداد بازار حضور داشته است.

وی گفت: میدان بزرگ امام خمینی(ره) نیز در امتداد همین جایگاه ساختاری میدان در هسته مرکزی شهر، قابل تعریف است. چه حرم مطهر و چه مسجد امام حسن عسکری(ع) در قالب عملکردهای معنوی مجاور آن، مدرسه فیضیه، مدرسه دارالشفا در قالب عملکردهای آموزشی، هتل بین المللی در قالب عملکرد اقامتی؛ شاخته شده اند، ولی در میان بافت متراکم مرکز شهر کمبود فضای باز شهری احساس می شد که هم جوابگوی نیازهای فراغتی و استراحتی زایران و مجاوران حرم مطهر باشد (نظیر میدان آستانه که همین عملکرد را اما با ظرفیت محدود در بردارد) و هم خدمات عمومی نظیر سرویس بهداشتی، حمام، رستوران و... را تأمین کند از اینرو مجموعه میدان بزرگ امام خمینی(ره) که از نظر نوع فضای معماری و خدمات ارایه شده در آن، در کشور جزو پروژه های منحصر به فرد، شناخته می شود، در چهار بخش مجزا (سطح میدان، طبقات تجاری زیرین، سرویس های عمومی و پارکینگ های عمومی) تعریف شده است.

وی درباره بخش «سطح میدان» گفت: این بخش، که سطح همکف میدان می باشد، فضای باز شهری است که به طور همتراز با سطح شهر، پیوند دهنده حوزه های مختلف شهری پیرامونی با یکدیگر می باشد و در عین حال عرصه و جلوخانی برای مسجد، بازار و حرم مطهر فراهم می آورد تا مردمی که به منظور بهره برداری از عملکردهای متنوع اطراف میدان به این محدوده از شهر مراجعه می کنند، بتوانند لحظاتی را در آرامش و سکوت و زیبایی فضای سطح میدان (در ساعات روز و شب) به سر برند. همچنین در مراسم و مناسبت های سیاسی اجتماعی، عزاداری ها، راهپیمایی ها، نمازهای عید و... سطح میدان تأمین کننده فضای تجمع مردمی خواهد بود.

وی افزود: سطح میدان در بخش میانی خود، فضای خالی دارد که تا تراز زیر زمین دوم ادامه پیدا می کند و با بهره گیری از پوشش گیاهی و آبنما و ...، چشم اندازی زیبا را برای حاضران در سطح میدان و فضایی مطبوع را برای مراجعه کنندگان به ترازهای تجاری مجموعه ، فراهم می آورد.

 

 

 

نصیری در ارتباط با بخش «ترازهای زیرین» گفت: این بخش شامل دو تراز تجاری (در طبقات اول و دوم زیرزمین) و سه تراز پارکینگ (در طبقات سوم، چهارم و پنجم زیرزمین) می باشد. هر کدام از کاربری های تجاری و پارکینگ دارای دسترسی های اختصاصی خود می باشند، اما در عین حال با دسترسی های عمومی که بین همه طبقات مشترک است، با یکدیگر در ارتباط می باشند. در مجموع هشت سرویس پله فرار، ۱۸ آسانسور و ۲۴ پله برقی، تأمین کننده دسترسی بین سطح میدان و ترازهای مختلف زیرین آن است.

وی افزود: طبقات تجاری، از مجموعه فضاهایی با عملکردهای مختلف و معماری داخلی متنوعی برخوردار است. فروشگاه های بزرگ جهت نمایشگاه دایمی محصولات و کالاهای معتبر، در کنار مغازه هایی که موارد نیاز زایران و مجاوران را تأمین می کنند به همراه غرفه های متعدد و دکه های فروش؛ فضاهای اصلی مجموعه تجاری را تشکیل می دهند در عین حال، کاربری هایی نظیر بانک، بیمه، پست، فضای نگهداری و بازی کودکان، کافی شاپ، رستوران سنتی و پیشرفته، کاربری های اغذیه، مجموعه سرویس های بهداشتی، نمازخانه و، فضاهای استراحت و تفریح و ... برای پشتیبانی نیازهای مجموعه تجاری و فروشندگان و رفع نیازهای عمومی مراجعان، پیش بینی شده است.

نصیری ادامه داد: پارکینگ ها، با ظرفیتی معادل دو هزار و ۲۰ خودروی سواری و یک هزار و ۱۸۰ موتور سیکلت، پیش بینی شده است تا بتوانند برای مراجعان به بخش تجاری و مرکز شهر، شهروندان و همچنین مسافران قابل بهره برداری باشند.

وی اضافه کرد: دسترسی به پارکینگ در قالب دو رمپ ماشین رو در دو ضلع شرقی و غربی پروژه، پیش بینی شده است که ورودی آنها از سمت پل علیخانی و چهارراه بازار، (شرق و غرب مسجد امام) خواهد بود. بهره برداران از پارکینگ، بسته به مقصد خود، می توانند با استفاده از هشت مجموعه دسترسی به مجموعه تجاری و یا سطح میدان رفت و آمد کنند و هر کدام از این واحدهای دسترسی، شامل دو آسانسور و یک پله فرار می باشد که به صورت زوج در چهار ضلع پروژه در نظر گرفته شده است که در مجموع با ۱۶ آسانسور و هشت سرویس پله، دسترسی مشترک بین همه تراز های زیرزمین و سطح میدان را تأمین خواهد شد.

وی درباره بخش «مجموعه بهداشتی» گفت: این خدمات در قالب دو مجموعه (شرق هتل بین المللی مقابل مدرسه درالشفا و غرب هتل، مجاور مجتمع تجاری الغدیر) پیش بینی شده است که ارایه دهنده خدمات بهداشتی به زایران و مجاوران حرم مطهر می باشد و هر یک از این دو مجموعه، در سه تراز زیر زمین، طراحی شده است.

وی افزود: تراز زیر زمین اول و دوم، مختص سرویس های بهداشتی می باشد که در مجموع با ۴۱۲ چشمه سرویس بهداشتی با در نظر گرفتن فضای وضوخانه و پاشویه، در اوقات نماز، تسهیلات مورد نیاز مراجعان به مرکز شهر را برای برادران و خواهران تأمین می کند.

وی ادامه داد: تراز زیرزمین سوم نیز با ۱۹۶ واحد دوش، سرویس های بهداشتی، رختکن، سالن ماساژ، بوفه و تریا؛ با الهام از معماری حمام های سنتی ایرانی، با مجموعه فضای دلپذیر و متنوعی، برای استفاده و رفاه حال زایران، در دو مجموعه جداگانه برادران و خواهران، قابل بهره برداری می باشد. دسترسی به تراز سرویس های بهداشتی، این دو مجموعه از طریق ۱۲ رشته پله برقی و شش رشته پله معمولی به طور مستقل از سطح میدان، براحتی امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه میدان بزرگ امام خمینی(ره)، با زیربنای ۱۳۵ هزار متر مربع، در پنج طبقه ساخته می شود که با ۷۳۸ واحد تجاری (در طبقه های زیر زمین اول و دوم) در قالب مجموعه خدماتی چند منظوره ای، ظرف مدت سه سال برنامه زمانبندی اجرای پروژه، آماده بهره برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: آنچه تاکنون حاصل شده است، نتیجه کار بی وقفه و تلاش شبانه روزی کارشناسان سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر، بخش نظارت و برنامه منظم اجرایی پیمانکار می باشد که در طول ساعات مختلف شبانه روز، با حضور پیوسته، روند پیشرفت پروژه را به طور مستمر، حفظ کرده اند.

وی با سپاسگزاری از فعالیت ها و تلاش های بی وقفه کارکنان، کارشناسان و مسوولان «سازمان زیباسازی، بهسازي و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)» گفت: هم اکنون، این پروژه با ۱۰۰ درصد پیشرفت در بخش سازه و کفسازی تراز سطح میدان می باشد و همچنین پیمانکار طبقات پارکینگ نیز در حال کار می باشد که در صورت تامین اعتبار ان شاءلله پارکینگ ها امسال راه اندازی خواهند شد.

نصیری گفت: مجموعه هزینه های انجام شده شامل: خريد زمين، تصرف اراضي و آماده سازي، اجرای عملیات سازه، هزینه عوارض و صدور پروانه شهرداری، معادل ۰۰۰/۶۰۰/۱ میلیون ریال می باشد.

وی افزود: اعتبار لازم برای تکمیل پروژه ۰۰۰/۵۰۰ میلیون ریال است که تاکنون ۲۰ درصد آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: درآمد های حاصل از فروش واحدهای تجاری مجموعه (به ازای هر متر مربع ۲۰۰ میلیون ریال) و فروش واحد های پارکینگ (به ازای هر واحد ۱۵۰ میلیون ریال) می باشد.

 

 

 

 

 

جدول هزینه ها و اعتبارات مورد نیاز

پروژه میدان بزرگ امام خمینی (ره)

هزینه بابت تملک

۸۰ میلیارد تومان

هزینه بابت احداث سازه

۵۰ میلیارد تومان

هزینه بابت عوارش شهرداری

۳۰ میلیارد تومان

هزینه بابت تاسیسات و نازک کاری

۵۰ میلیارد تومان

باتوجه به پیشرفت ۲۵ درصدی تاسیسات و نازک کاری، اعتبار باقی مانده مورد نیاز

۳۰ میلیارد تومان

برآورد فروش واحدهای تجاری

۵۴۰ میلیارد تومان

برآورد فروش پارکینگ

۳۰ میلیارد تومان

 

 

وی همچنین از تصویب طراحی شهری محور زیارتی و فرهنگی «بلوار پیامبر اعظم(ص)» خبر داد و با قدردانی از زحمات و تلاش های بی وقفه کارکنان، کارشناسان و مسوولان «سازمان توسعه و عمران قم» گفت: تدوین این طرح ماحصل انجام سه سال کار مطالعاتی دقیق و برگزاری بیش از ۹۰ جلسه کارشناسی در مجموعه‌های استانداری و شهرداری است.

وی با اشاره به پیشینه پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص)، تصریح کرد: این محور شهری با رویکرد فرهنگی، زیارتی و گردشگری، به طول هفت کیلومتر در سه فاز، مرقد مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران را به هم پیوند داده و علاوه بر تسهیل عبور و مرور در این بخش شهر، فضای شهری جذاب و معنوی دلنشینی را برای زایران و مجاوران این دو مکان مقدس فراهم خواهد کرد.

وی گفت: فاز اول این پروژه از مجارورت حرم مطهر حضرت معصومه(س) شروع و تا میدان معلم امتداد می یابد و عرض آن ۲۰۰ متر به طول یک هزار و ۲۰۰ متر و فاز دوم حدفاصل میدان معلم تا انتهای محدوده خدمات شهری (باغ کرباسی) به عرض ۲۰۰ متر و به طول یک هزارو ۴۰۰ متر و فاز سوم نیز حدفاصل باغ کرباسی تا مسجد جمکران به عرض ۴۰۰ متر و به طول چهار و ۴۰۰ متر است.

نصیری گفت: در این پروژه هفت تقاطع غیرهمسطح (بلوار عمار یاسر، میدان معلم، بلوار هنرستان – پل بعثت، بلوار فردوسی، ریل راه آهن – پل انتظار، بلوار شهید کریمی و رینگ مسجد جمکران) وجود دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس چشم انداز اولیه محور، انتظار می رود که این پروژه؛ محوری دارای سطح عملکردی شهری، ملی و فراملی، محل انجام مراسم خاص مذهبی، ارتقا دهنده منزلت شهر قم بعنوان پایتخت جهان اسلام و فرصتی برای نمایش هویت تاریخی و طبیعی شهر قم باشد.

نصیری درباره مستحدثات این پروژه اظهار داشت: مستحدثات این طرح در چهار بخش فرهنگی (فرهنگسراها، سینما، موزه ها، کتابخانه و مدارس علمی و آموزش عالی)، خدمات شهری (هتل ها، مهمانسرها، مراکز تفریحی، بوستان ها و پارکینگ)، مذهبی (مسجد، حسینیه و نمازخانه) و تجاری – اداری (دفاتر شرکت ها و ادارات، فروشگاه ها و بانک ها) پیش بینی شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کاربر گرامی به نظر شما مطالب سایت را در چه حد می بینید؟
    جدول لیگ برتر خلیج فارس
    جدول لیگ فوتسال ایران
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1246
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 68
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 92
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 632
  • بازدید ماه : 632
  • بازدید سال : 38,019
  • بازدید کلی : 447,762
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر

    لینک تصویری
    برای ایجاد لینک درسایت گروه فرهنگی رهپویان عمار لوگو خود را به ما ارسال کنید