loading...
گروه فرهنگی رهپویان عمار
ویدئو و کلیپ های تولیدی
آخرین ارسال های انجمن
احمدی (سرگروه فرهنگی) بازدید : 293 سه شنبه 01 اسفند 1391 نظرات (0)

جشنواره فیلم فجر امسال نیز،همزمان با دهۀ فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.جشنواره ای که نسبت به سال های گذشته به ارزشها و آرمان های انقلاب اسلامی کمی نزدیکتر شده است.

با نگاهی با جشنواره های قبلی که حامل جدایی سینما از انقلاب اسلامی بودند،این جشنواره به نسبت روزنه هایی از خود نشان داد که می توان به آینده امیدوار بود.این جشنواره نشان داد که اگر به جوانان انقلابی و متعهد اعتماد بیشتری داشته باشیم می توانیم به سینمای انقلابی نزدیکتر شویم.تلاش سینماگران متعهد در جشنواره امسال قابل تقدیر بود.آثاری معرف «روح اسلام و خمینی کبیر» وجود داشت که ما را به سمت سینمای اسلامی ـ ایرانی پیش می برد.البته در این بین باید تأسف خورد که همچنان غلبه سینما را سینماگران و هنرمندان به اصطلاح روشنفکر تشکیل می دهند.به طور مثال حضور فعال آنها در سالن برج میلاد و سخنان هیئت داوران و کارگردان زن یکی از فیلم های جشنواره که با تشویق حضار مواجه شد که دلیل این حوادث را شاید باید در خانه نشینی و عقب نشینی قشر حزب اللهی دانست.

در مقابل جشنواره فجر(غیر مردمی) چندی پیش جشنواره فیلم عمار(مردمی) را پیش رو داشتیم که جمعی از نخبگان فرهنگی با دغدغه های مردمی و انقلابی آن را برگزار کردند.

بالاخره با فشارهای رسانه ای و درون حکومتی به وزارت ارشاد در این جشنواره شاهد فیلم هایی با مضمون خیانت و … نبودیم که این خود قدمی رو به جلو می باشد.و دیدیم که با ظهور استعدادهای نو و جوان چگونه فیلمهایی ارزشمند ساخته شد.

شورای مرکزی جبهه فکری انقلاب اسلامی نامزدهای فیلم‌های حافظ گفتمان انقلاب اسلامی را بدین شرح اعلام کرد:[۱]

رسوایی، سربه‌مهر، تنهای تنهای تنها، دهلیز، دربند، روز روشن، ترنج، قصه عشق پدرم، فرشتگان قصاب، تابستان طولانی، خسته نباشید، ۹:۲۰ در بوشهر، آفتاب مهتاب زمین، زیباتر از زندگی، حوض نقاشی، استرداد، گهواره‌ای برای مادر، به خاطر پونه، خاک و مرجان، او خوب سنگ می‌زند، بشارت به یک فرزند هزاره سوم، عملیات مهدکودک، گام‌های شیدایی

گذری کوتاه بر چند فیلم :[۲]

- جنجالی ترین فیلم جشنواره امسال ساخته مسعود ده نمکی بود.فیلمی که بر خلاف ۳ اخراجی گذشته داستانی غم انگیز دارد.موضوع «رسوایی» امر به معروف و نهی از منکر است که شاخه دینی دارد.شاید بتوان گفت «رسوایی» نسخه اصلاح شده «مارمولک» باشد.نگاه فیلم به روحانیت یک نگاه درست و منطقی و البته در سینمای ایران جدید است که جامعه روشنفکران آن را بر نمی تابد.البته نقدهایی هم به این فیلم شده است که در این نوشته مجال آن نیست.

-  فیلم «تنهای تنهای تنها» که پدیده این جشنواره به حساب می آمد.فیلمی که بدون داشتن بازیگرانی مشهور و میلیونی،با زبانی ساده و شیرین و طنزآلود، یکی از مهمترین گزینه های جایزه گفتمان انقلاب اسلامی امسال می باشد. این فیلم مسأله «نزاع های سیاسی» را آنهم در قالب یک نمونه عینی، یعنی مسأله «مذاکرات ۵+۱» اما اینبار از زاویه تأثیر آن بر زندگی دو کودک روسی و ایرانی به تصویر کشیده است.

-  فیلم «سر به مهر»ساخته حمید نعمت ا… و هادی مقدم دوست که اثری کاملاً درون گفتمانی با مضوع نماز است.این فیلم سالن چند صد نفری میلاد و پله های آن را که انبوه تماشاچیان بود را پر کرده و یک ساعت و نیم کامل پای فیلم نشاند و در پایان تشویق جانانه ای دریافت کرد.می توان این فیلم یک پدیده فرهنگی عظیم نامید که قسمتی از داستان آن درباره خجالت کشیدن یک دختر از شروع به نماز خواندن است.دختری که پیش از این دیگران را به خاطر نماز خواندن دست می انداخته.

- فیلم کاملاً انقلابی «فرشتگان قصاب» که در کشور افغانستان ساخته شده است و با به نمایش کشیدن هنرمندانه یک حقیقت تاریخی و مستند از جنایات آمریکا، اینبار کاری می کند که هر غربگرایی سر خود را در سینما پایین بیندازد.فیلم بصورت هنرمندانه هوچی گران ثابت جشنواره را که خود را آماده هجمه های پیاپی به فیلم با سوت و کف های بی مورد کرده بودند را،در انتها با قیافه هایی بهت زده و سکوتی عجیب تا خارج از سالن بدرقه می کند.

- «دهلیز».اولین اثر بهروز شعیبی.این فیلم تنها با نشان دادن عشق سابق پدر و پسری محبت پدر را در دل انسان می جوشاند.عشق پدر و پسری که به عقیده برخی ها محکم ترین عشق هاست.

-«استرداد» با هزینه ۵ ملیارد تومانی.فیلمی که دوران سیاه پهلوی و خیانت استعمار به ملت ایران را به تصویر می کشد.

- «خسته نباشید».یک فیلم «دینی ـ ملی» که یکی از جذاب ترین و به قول بعضی ها بی شیله و پیله ترین محصولات سینمای ایران.

پر بیننده ترین اثر از نگاه مردم (منظور از مردم حضار روشنفکر درون سالن)فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» پوران درخشنده بود.فیلمی که بعضی از احکام اسلامی(قصاص) را زیر سؤال برده است.و نقدهایی بسیار جدی بر آن وارد است.

جایزه ویژه هیئت داوران به علیرضا داود نژاد به خاطر فیلم «کلاس هنر پیشگی» به دلیل حضور نجیبانه و مستمر و پر تلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی اهدا شد که در خور توجه است.

یکی از اتفاقات جشنواره فجر که در مراسم اختتامیه ،‌بیشتر نمود داشت و دل خیلی از خانواده‌های انقلابی و متدین ایرانی به درد آورد تقدیر از بازیگران سبزنشان حاضر در جشنواره بود. بازیگرانی که هر کدام با حضورشان بر روی سن متلک های سیاسی خود را از تریبون رسمی نظام حواله نظام نموده .

اما در مقام پاسخ به هیئت داوران عرض می کنیم : جناب هیئت داوران اگر می بینیم بلیت سینماهای ما فروش ندارد که البته این بزرگ نمایی از طرف قشری خاص انجام می شود،دلیلش این است که زندگی ایرانی هنوز وارد سینمای ایرانی نشده است و تا زمانی که سینما در خدمت مردم نباشد،مردم هم وارد سینماها نخواهند شد.باید ایراد کار را در فیلمنامه ها و نویسندگان آنان جست و جو کرد.

جشنواره امسال هم با تمام حرف و حدیث هایش به پایان رسید.به امید آنکه در سالهای آینده فیلم فجر در خدمت آرمان های انقلاب اسلامی و صدور آن به عرصه جهانی و ظهور فیلم هایی با محتوای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی باشیم.

سخن کوتاه می کنم و با جمله ای از رهبر عزیز انقلاب به پایان می رسانم.حضرت آقا می فرمایند :

«آنها مى‌خواهند فرهنگ ملت را از گرایش به ایمان، ارزشها و گرایش به اصول اسلامى و استقلال هویت ملى برگردانند. شما باید درست نقطه‌ى مقابل این کار را مورد اهتمام خودتان قرار دهید. آنها مى‌خواهند وحدت ملى را از بین ببرند؛ آنها مى‌خواهند اتکا به نفس جوانان را از بین ببرند؛…شما باید درست نقطه‌ى مقابل آنها حرکت کنید.»

و در جای دیگر می فرمایند : « باید ماهیت سینمای ما تغییر کند و بر اساس اصول دینی و اخلاقی خودمان باشد نه فرهنگ غرب که به همه ما اثبات شده که آنها دشمن ما هستند.»

علی احمدی

احمدی (سرگروه فرهنگی) بازدید : 293 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)
استاد حوزه علمیه قم گفت: مشاوره دینی بدون آشنایی به اصول مشاوره از نظر علمی مفید نیست و مشاوره علمی منهای آشنایی به اصول دینی نیز این چنین است.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی، در گفتگو با رجانیوز به تبیین موضوع مشورت گرفتن با افراد صالح و دارای صلاحیت پرداخت و با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که در دین ما مورد توجه قرار گرفته مشورت است، گفت: انسان در مشاوره افکار خوب دیگران را جلب می‌کند و به کار می‌بندد و طبیعتا راهکارهایی از این مشورت‌ها کسب می‌کند.

 

وي اظهار داشت:  در قرآن کریم نیز در خصوص این مسأله تأکید و بیان شده «و َشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ» اما همانطور که مراجعه به یک مرجع و عالم دینی نیاز به دین‌شناسی و فقه‌شناسی دارد، مشاوره گرفتن از یک پزشک و مهندس نیازمند دارا بودن تخصص مشاوره دهنده در آن رشته است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه اضافه کرد: مشاوران خانواده باید تخصص کامل در دو زمینه برخورداری از اطلاعات دینی و اطلاع از اصول مشاوره که در کتاب‌های خاص خودش تعریف شده را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی است که در کشور ما مسأله مراجعه به مشاوران افزایش پیدا کرده، اما متأسفانه مشاوران گاهی فاقد هر دو جنبه و گاهی فاقد یک جنبه ـ ذکر شده ـ هستند و این مسأله به نوعی در حال ایجاد فاجعه‌ای بزرگ است.

اين كارشناس مسائل فرهنگي تاكيد كرد: بنده به همگان هشدار می‌دهم و تقاضا می‌کنم که نهادهای مسؤول نظیر حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی کشور این مسأله را کنترل كرده و برای مشاوران تعریفی خاص داشته باشند و مشاوران دوره‌های دینی و دانشگاهی را همزمان با یکدگیر آموزش ببینند، تا لطمه‌ای به جوانان و زندگیشان وارد نشود.

احمدی (سرگروه فرهنگی) بازدید : 248 چهارشنبه 18 بهمن 1391 نظرات (0)
مسابقات تلويزيوني يكي از برنامه‌هاي هر روزه و البته غالبا جذاب بيشتر شبكه‌هاست؛ ولي تامل در سوالات مطرح شده در اين مسابقات نشان دهنده بي‌توجهي سازندگان اين برنامه‌ها به تاكيدات مقام معظم رهبري در اين حوزه است.

به گزارش رجانيوز، آذر ماه سال 83 رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسئولان سازمان صدا و سيما بيانات مهمي را پيرامون راديو و تلويزيون مطرح مي‌كنند كه متاسفانه بعد از 8 سال وقتي آنها را مرور مي‌كنيم، شاهد عملي نشدن اكثر آنها در برنامه‌هاي اين رسانه هستيم.

يكي از مباحث مطرح شده در ان ديدار موضوع مسابقات تلويزيوني است. مرور آن بيانات و مقايسه موردي آن با يك مسابقه در حال پخش از تلويزيون مي‌تواند نشان دهنده صحت قضاوت بالا باشد. رهبر انقلاب در آنجا مي‌فرمايند:

«از جمله‌ى سرگرمى‌ها، مسابقات است. مسابقات، خوب است؛ منتها باید مراقب بدآموزى‌هاى قولى و عملى در آنها بود. گاهى در زبان، گاهى اصلاً در کیفیت رفتار، گاهى هم در خنده‌هاى بیخودى، سبکى دیده مى‌شود؛ و البته گاهى اوقات هم این چیزها نیست.

یکى از مسابقه‌ها، مسابقه‌ى تلفنى است. شخصى تماس مى‌گیرد و به‌خاطر هیچى، به او جایزه مى‌دهند! یک روز من دیدم در یک برنامه‌ى تلویزیونى پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ براى این‌که به چند سؤال جواب داد! این سرگرمىِ خیلى جالبى نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است. ممکن است بگویند این‌کار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد.

عده‌یى که این‌گونه مسابقات را نگاه مى‌کنند، بى‌منطقى به ذهن‌شان مى‌آید و از این بى‌منطقى سوءاستفاده مى‌کنند. این کار منطقى ندارد که مثلاً بنده بدانم انجیل عربى است یا یونانى است یا لاتینى است؛ بعد بگویند حالا که شما دانستید، این پانصدهزار تومان یا فلان مبلغ مال شما! این کار معنى ندارد. بنابراین، مقوله‌ى سرگرمى و تفریح، لزومش یک مسأله است؛ با برنامه‌ریزى بودن آن یک مسأله است؛ بامحتوا بودنش یک مسأله است؛ پرهیز از جهات منفى هم در آن یک مسأله است.»

حال بد نيست براي نمونه به يكي از مسابقات در حال پخش از تلويزيون بپردازيم. مسابقه تلويزيوني «از كي بپرسم؟» جمعه شب‌ها و از شبكه تهران پخش مي‌شود. در اين مسابقه سوال محور، در مدت زمان اجرا، ده‌ها سوال پرسيده مي‌شود كه براي اختصار تنها به سوالات بخش نهايي آن مي پردازيم. در آن بخش 5 سوال چهار گزينه اي مطرح مي‌شود تا دو شركت‌كننده‌اي كه به آن مرحله راه يافته‌اند به سهمي از جايزه يك ميليون و پانصد هزار توماني مسابقه دست پيدا كنند.

در زير 25 سوالي كه در پنج برنامه اول دي ماه لغايت ششم بهمن ماه در مرحله نهايي آن مسابقه مطرح شده اند، آورده شده است. براي اختصار از پاسخ‌هاي چهار گزينه‌اي هم صرف نظر و تنها به سوالات اكتفا شده است. مرور اين 25 سوال مي‌تواند نشان دهنده بي‌توجهي رسانه ملي به بخشي از دغدغه‌هاي رهبر انقلاب درباره برنامه‌سازي در تلويزيون باشد.

بقیه در ادامه مطلب...
احمدی (سرگروه فرهنگی) بازدید : 289 جمعه 01 دی 1391 نظرات (1)

با نگاهی به تاریخ کشورمان مشاهده می‌کنیم که سبک زندگی موضوعی نیست که جدیدا و توسط علمای عصر حاضر مطرح شده باشد، بلکه این موضوع دغدغه علمای طراز اول کشور در حدود 110 سال پیش بوده است؛ به طوری که جمعی از علما در آستانه مهاجرت کبری اقدام به انتشار بیانیه 5 ماده ای در زمینه برخی مسائل کرده اند که متن آن کامل در زیر می آید.

اعلامیه پنج ماده‌ای در زمینه سبک زندگی


وی طی یک اقدام بدیع در اواسط جمادی الاول ۱۳۲۴ و در آستانه مهاجرت علمای تهران به قم (مهاجرت کبری)، به همراهی ۱۳ نفر از علمای طراز اول اصفهان از جمله آقا نجفی اصفهانی، حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی، آیت الله ابوالقاسم دهکردی، شیخ مرتضی ریزی، میرزا محمدتقی مدرس، سیدمحمدباقر بروجردی، میرزا محمد مهدی جویباره‌ای، میرزا ابوالقاسم زنجانی، آقامحمدجواد قزوینی و رکن‌الملک شیرازی موارد زیر را متعهد شدند:


این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلا ۵ فقره‌ است:


اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم.


ثانیا: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.


ثالثا: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.


رابعا: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی می‌نماییم. هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.


خامسا: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم زیرا که آیات باهره: «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» «وَلا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری، به‌نظر توهین و خفت می‌نگریم. [1]


وی در زمینه علمی دارای آثاری چون حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ مرتضی انصاری می‌باشد. در اواخر عمر، مردم اصفهان از این عالم استفتا می‌کردند و رئیس مطلق همه علمای اصفهان بود. [2]
 

این عالم در ۱۳۵۳ قمری در اصفهان دارفانی را وداع گفت و در تکیه ریزی‌ها در تخت فولاد به خاک سپرده شد.


پی‌نوشت:

1. روزنامه حبل المتین کلکته، سال ۱۴، ش۲،۱۹جمادی الثانی ۱۳۲۴
2. محمد باقر کتابی، رجال اصفهان، ص ۱۹۹

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کاربر گرامی به نظر شما مطالب سایت را در چه حد می بینید؟
    جدول لیگ برتر خلیج فارس
    جدول لیگ فوتسال ایران
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1246
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 603
  • بازدید ماه : 603
  • بازدید سال : 37,990
  • بازدید کلی : 447,733
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر

    لینک تصویری
    برای ایجاد لینک درسایت گروه فرهنگی رهپویان عمار لوگو خود را به ما ارسال کنید