loading...
گروه فرهنگی رهپویان عمار
ویدئو و کلیپ های تولیدی
آخرین ارسال های انجمن
عمار بازدید : 109 یکشنبه 03 شهریور 1392 نظرات (0)
گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

 


کمرنگ شدن نقش وزیر کشور در انتخاب استانداران

کیهان نوشت: اختیار انتخاب استانداران از وزیر کشور به کمیته‌ای 4 نفره واگذار شده است.

یک سایت اصلاح‌طلب حامی دولت خبر داد که برای تعیین استانداران کمیته 4 نفره تشکیل شده است.

به گزارش روز نو، این کمیته متشکل از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، رضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و علی یونسی، معاون سیاسی امنیتی رئیس جمهور است که قرار است از میان گزینه‌های موجود استانداران سراسر کشور را انتخاب کنند و به هیأت وزیران معرفی کنند.

گفته می‌شود یونسی که با مخالفت‌های جدی برای تصدی وزارت کشور یا اطلاعات روبرو بود، در جایگاهی قرار گرفته که عملاً این دو وزارتخانه مهم زیر نظارت وی باشند.

مرور زمان نشان خواهد داد که آیا استقلال نظر وزرایی نظیر اطلاعات و کشور در درون کابینه محترم شمرده خواهد شد یا قرار است برخی مداخله‌های نامعقول که در دولت قبلی از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور وشت انجام می‌گرفت، این بار به شکلی دیگر بازتولید شود؟

یادآور می‌شود پیش از این در دولت اصلاحات نیز رسم بر این بود که برای اخذ رأی اعتماد از مجلس و حفظ وجهه ظاهری، ‌وزرایی نه چندان تابلو در عرصه افراط و تندروی معرفی شوند اما با تحمیل معاونان و مدیران تندرو به آنان، عملاً امور وزارتخانه‌هایی نظیر اطلاعات و کشور و... دست جریان تندرو بیفتد.



نقش دلالان سیاسی 130نماینده‌ای در رای اعتماد به وزیران

روزنامه بهار نوشت: اسماعیل جلیلی با انتقاد از عملکرد بعضی دلالان سیاسی در جریان رای اعتماد‌ها اظهار داشت: دلالان سیاسی با این ادعا که 120 تا 130رای از نمایندگان را دارند، در رای اعتماد به کابینه پیشنهادی ورود کردند، خیلی جالب است در جریان رای اعتماد یک‌سری افراد فعال می‌شوند بازار مکاره راه می‌اندازد، لابی می‌کنند.
او با بیان این‌که این دلالان وجوهات، تعهدات و قول‌هایی از وزرای پیشنهادی تعهد می‌گیرند تا رای جمع کنند، گفت: این دلالان بیرون از مجلس هستند و از طریق تعدادی از نمایندگان وارد شده و مثل یک غده سرطانی خود را تکثیر می‌کنند. عضو فراکسیون رهروان گفت: نمایندگان با عملکرد دقیق تمام کسانی را که از بیرون مجلس لابی کرده بودند، دستشان را قطع کردند اجازه ندادند که چرخه فساد رشد کند.


جانشین سلطانیه در «آژانس» کیست؟


روزنامه شرق نوشت: سلطانیه می‌رود. گمانه‌زنی‌ها از هم‌اکنون شروع شده است، به‌ویژه از سوی خارجی‌ها. برای آنها مساله مهم این است که چه کسی جانشین دیپلمات آژانس‌نشین می‌شود. کسی که میان غربی‌ها به «دوست خبرنگاران» هم معروف شده. می‌گویند تابستان، فصل نقل وانتقالات است و ماموریت کاری 50 سفیر هم به اتمام رسیده، از جمله سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. کسی که اتمام دوره کاری‌اش اتفاقا، همزمان شده با آغاز دولت جدید و ارایه جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران. گزارشی که قرار است به طور غیررسمی در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار ‌گیرد. 
نجفی، سجادی یا...؟ 
در این میان، سایت خبری «صدای روسیه» از احتمال منصوب‌شدن سفیر تهران در مسکو به‌عنوان نماینده دایمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است. اگرچه این سایت خبری از سجادی به‌عنوان تنها یکی ازگزینه‌های محتمل نام برده و نوشته است که در میان دیگر کاندیداها برای انتصاب به‌عنوان نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سجادی هم نام برده می‌شود.
 این در حالی است که منبعی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر انتصاب «محمودرضا سجادی» به‌عنوان جانشین علی‌اصغر سلطانیه را تکذیب کرده است. «نووستی» به نقل از فردی که وی را «منبع مطلع دیپلماتیک در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو» معرفی کرده، گزارش داده که خبر انتصاب«محمودرضا سجادی» سفیر ایران در فدراسیون روسیه به‌عنوان نمایندگی دایم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحت نداشته و با واقعیت مطابقت ندارد. یک احتمال دیگر برای جایگزینی سلطانیه در وین، رییس اداره خلع‌سلاح وزارت خارجه است. «رضا نجفی» که ایسنا از او به‌عنوان نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام برده، کسی است که فعالیت‌های بسیاری در حوزه خلع سلاح در سازمان ملل و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. احتمال این جایگزینی تا آنجا قوت یافته که گفته می‌شود حکم نجفی صادر شده و او20روز است که به وین رفته. او از جمله کارشناسان و مسوولان وزارت خارجه است که در کمیته‌ اصلی کنفرانس بازنگری در معاهده «ان‌پی‌تی» که اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار شد، شرکت داشت. 


ادب و آيين رقابت

محمد کاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: واژه "رقابت" در حوزه سياست، ورزش، اقتصاد و ... كاركردها و نيز ادب و آداب خاص خود را دارد. اگر رقابت مثبت باشد منجر به كارآمدي و پيشرفت مي‌شود. رقابت معمولا اگر ناظر به رعايت مصالح و منافع ملي و ترجيح آن به منافع گروهي باشد مثبت تلقي مي‌شود. اما اگر ناظر به قدرت طلبي و رسيدن به جاه و مقام به هر قيمت باشد، فساد ايجاد مي‌كند و مانع كارآمدي و پيشرفت است.

اصولگرايان اكنون مشغول آسيب‌شناسي عدم توفيق خود در رقابت‌هاي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و نيز انتخابات شوراهاي اسلامي هستند.
آيت‌الله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم يك‌شنبه گذشته از برنامه‌هاي اين جامعه براي جذب اعضاي جديد و حبيب‌الله عسكراولادي از تجديد سازمان اصولگرايان و رونمايي از كادرهاي ورزيده و جوان اين جريان خبر داد.تلاش‌هايي دارد صورت مي‌گيرد كه آينده روشن و شفافي را نويد مي‌دهد.
ادب و آداب رقابت حكم مي‌كند انسان به رقيب خود به ديده احترام نگاه كند و راي مردم ونظر نهادهاي فيصله‌بخش را فصل‌الخطاب موضوع رقابت بداند.

در قسمت دیگر این سرمقاله آمده است: اصولگرايان در اين دوره از رقابت، ادب و آداب گفتگو و رقابت را با حريف و رقيب اصلي رعايت كردند. اما سئوال اين است كه اين ادب را در درون خود هم رعايت كردند؟ پاسخ قطعا منفي است. دليل روشن آن هم عدم توفيق در انتخابات اخير است و بس. قرار بود اصولگرايان اختلاف ديدگاه‌هاي خود را زير سقف گفتگو ببرند و در مرئي و منظر ديگران از آن رونمايي نكنند. قرار بود اصولگرايان نقد درون گفتماني را مديريت كنند تا منجر به رقابت منفي، ايجاد حسد و كينه نشود.قرار بود اصولگرايان اصلاح ذات‌البين كنند تا بر اساس عقلانيت و خرد جمعي ، مسير وحدت و همگرايي به سلامت طي شود. قرار بود اصولگرايان بر اساس اصولي كه معتقدند، توليد قدرت را به عنوان بسط يد ولايت فقيه در جامعه نگاه كنند. اما آنها در اين انتخابات توفيق پيدا نكردند تا اين راهكارها را به كار ببندند.



مگر شما برای تغییر دولت خون به پا نکردید؟!

«مردم در انتخابات ایران کاری کردند که در کشورهای دیگر برای آن باید خونها ریخته شود.»

بر اساس گزارش کیهان، این مطلب را هاشمی‌رفسنجانی در مراسم روز پزشک در تالار وزارت کشور عنوان کرد. وی هر چند در آغاز سخنانش گفته بود قصد ندارد سخنان سیاسی بزند، اما با تغییر موضوع جلسه به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: مردم خسته شده بودند؛ به هر دلیلی طبقات مختلف مردم خسته شدند و خودشان مسئله را حل کردند. همه کار من این بود که در همین ساختمان اسم نوشتم برای انتخابات و یک کلمه هم مصاحبه هم نکردم نه تبلیغی و نه حرفی. حتی ستادها بعداً شروع به کار کردند.

هاشمی گفت: بعد از ثبت‌نام من در انتخابات اس‌ام‌اس آمد که تو صوراسرافیل درست کردی، حتی در روستاها هم مردم امیدوار شده‌اند. اما این انتخابات کار مردم بود.

وی در عین حال گفت: مردم به دلیل مسائلی در زندگی‌شان به نتیجه رسیده بودند که باید تغییری بوجود آید. تغییر نه در نظام، مردم به نظام و ولایت علاقمندند. اسلام را دوست دارند، تشیع را دوست دارند. اما می‌خواستند در شرایط زندگی و معیشتی و روابط خارجی تغییراتی بوجود بیاید. و از طرفی مسائل امنیتی که موجب ناراحتی بود پس از جهات مختلف تغییر می‌خواستند و کارشان را کردند.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: شرایط امنیتی که ایجاد شده بود حتی مردمی که مشکل مالی برای زندگی نداشتند را با تلخکامی مواجه کرد.
وی در ادامه گفت: باید قدر این مردم را دانست. مردم ما کاری کردند که در کشورهای دیگر برای رسیدن به آن باید خونها ریخته شود، اما مردم فقط در ایران چند ساعت در انتخابات شرکت کردند و تغییر بوجود آمد. وقتی مردم دیدند من از میدان در رفتم آنها راه خود را ادامه دادند. اکنون مردم باید قدر این دستاورد خود را بدانند زیرا آنها کار بزرگی کردند. نظام هم به خوبی با این رای مردم همراهی کرد. رهبری هم گفتند رای حق‌الناس است و همین نشان داد به مسئولان که اگر بخواهند دخالتی بکنند حقی گردنشان می‌افتد. همین حرف یعنی در دوره‌های آینده هم امیدواریم انتخابات سالم برگزار شود.

هاشمی همچنین در دیدار گروهی مردم از استان کهگیلویه با اشاره به حماسه انتخابات اظهار داشت: کار اصلی را مردم کردند و با رای و حضور خود نشان دادند که به چه جریان و خط فکری تمایل دارند و از چه منزجرند.

وی به قداست و ارزش حق‌ا‌‌‌لناس در نزد خداوند اشاره کرد و به عنوان مصداق خاطرنشان کرد: در زمان حضرت موسی(ع) فردی که ادعای پیامبری داشت و گروهی را منحرف کرده بود پس از پشیمانی از عملکرد خود نزد حضرت موسی رفت و درخواست عفو از خداوند کرد. به حضرت موسی ندا آمد این شخص باید همه کسانی را که بدست وی منحرف شده‌اند را از گمراهی نجات دهد تا عفو شود.

وی افزود: حال اگر شخص یا گروهی به واسطه تقصیر یا تصمیمات غلط عامدانه خود، به فرد یا جمعی ظلم کردند و یا حقی ضایع شد علاوه بر توبه به درگاه خداوند، باید در جهت احقاق حقوق ضایع شده نیز اقدام کنند.

این اظهارات آقای هاشمی البته حکم علیه خویش و به مصداق «اعتراف العقلاء علی انفسهم» است. چه اینکه رای مردم به رقیب وی در سال 84 و تثبیت و تکرار آن در سال 88 نیز رای به تغییر و اعلام انزجار از یک جریان- به تعبیر آقای هاشمی- بود اما عملکرد دانسته و ندانسته آقای هاشمی و طیف مدعی حمایت از وی باعث اردوکشی خیابانی و ایجاد آشوب و فتنه در کشور شد که اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب و بصیرت ملت هوشیار ایران نبود حتماً کشور را به درون پرتگاه ساخته شده از سوی سازمان فتنه خارجی و داخلی سوق می‌داد.

ثانیاً انصاف و عدالت و کرامت به این است که رای مردم همواره و در کشورهای مختلف فارغ‌ از اینکه مورد پسند یا ناپسند وله یا علیه ناظر سیاسی باشد، محترم شمرده و تکریم شود، نه اینکه یک بار تمجید و یکبار- ولو در مقیاس 25 میلیون نفر- زیر پا گذاشته و علیه آن اغتشاش ترتیب داده شود. در واقع جریان فتنه از آغاز دولت احمدی‌نژاد بنای تخریب و زمین زدن وی را داشت و در این باره از هیچ چیز دریغ نکرد و متاسفانه آقای هاشمی نیز در این مسیر از سوی همان جریان آلوده به بازی گرفته شد.

ثالثاً آقای هاشمی پیش از این خود را به رای مردم گذاشته و منطقاً نمی‌تواند رای 7/50 درصد رای‌دهندگان به دکتر روحانی را به نام خود مصادره کند.

رابعاً دخالت برخی اعضای خانواده آقای هاشمی در فتنه‌انگیزی‌های زنجیره‌ای و متعاقباً پیگرد حقوقی آنها را نباید به پای احساس ناامنی از سوی مردم نوشت و این در حالی است که همین افراد به انضمام سازمان فتنه، برای ماه‌ها فضا را برای زندگی مردم ناامن کرده و دشمنان نظام و انقلاب را برای هتاکی و ساختارشکنی، جسور کردند.

خامساً آقای هاشمی برای عمل به حدیث درستی که روایت کرده سزاوارتر است و حداقل جبران آن جفای بزرگ در حق کشور و نظام و مردم این است که صادقانه به مردم گفته شود نظام امانتدار رای مردم در سال 1392- آن هم با تفاضل 7/0 درصد یعنی 270 هزار رای- همان نظام سال 1388 است که در آن رئیس‌جمهور با 63 درصد آرا (25 میلیون رای) انتخاب شد اما برخی حب و بغض‌ها و همپیمان‌ها در کنار تحریک برخی اطرافیان باعث بی‌انصافی و تلخ کردن جشن انتخاباتی 40 میلیونی به کام مردم شد.

سادساً آقای هاشمی امروز ظاهراً با آقای ناطق‌نوری ائتلاف کرد.

اما در سال 1376 در خطبه‌های نمازجمعه- در حالی که خود رئيس دولت بود و انتخابات زیر نظر وزارت کشور وی برگزار می‌شد- به القای تقلب پرداخت و ناطق‌نوری را پیشاپیش بازنده انتخابات کرد. تکرار این روش غیراخلاقی و غیرقانونی باعث تحمیل هزینه‌های گزاف، کشور در سال 88 شد سؤال این است که آن هزینه‌ها چگونه قابل جبران است؟!

داوری:  احمدي‌نژاد به حاكميت باز نمي‌گردد

عبدالرضا داوري از اطرافيان احمدي نژاد و مشايي و معاون خبر سابق خبرگزاري جمهوري اسلامي‌ايران (ایرنا) در گفت و گو با روزنامه قانون گفت: احمدی نژاد نه در حاکمیت خواهد بود و نه حلقه ای تشکیل مي‌دهد. او به دانشگاه بر مي‌گردد و از طریق نهاد دانشگاه با بطن جامعه در ارتباط خواهد بود.
وی در خصوص تشکیل بنیاد بهار توسط احمدی نژاد می‌گوید: او همین الان نیز به دانشگاه ایرانیان خودش باز گشته و در مورد بنیاد بهار هم چنین تصمیمي‌برای تاسیس ندارد اما اگر هواداران وی این کار را انجام دهند مورد مخالفت وی نخواهد بود و از آن حمایت هم مي‌کند.

هجوم تقاضاي وام دانشگاه‌ها به بانک‌ها

روزنامه خراسان در ویژه های خود نوشت: در حالي که بند 46 قانون بودجه سال 92 به دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي دستگاههاي اجرايي مجوز داده در راستاي تکميل پروژه  هاي تملک دارايي  هاي سرمايه  اي خود تا سقف درآمد اختصاصي سال 1391 نسبت به اخذ وام از بانک هاي دولتي ، با تنفس يکساله نسبت به بازپرداخت اقساط اقدام کنند، بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، حجم انبوهي از تقاضاي وام طي ماههاي گذشته به بانکهاي دولتي ارسال شده است که با حجم منابع آنها همخواني ندارد.

پیامد مثبت ادامه مناظره‌های تلویزیونی

مهدی فضائلی طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: هرچند دیرهنگام اما اقدام مثبت و قابل ستایش رسانه ملی در بازنگه‌داشتن باب مناظره‌ها که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گشوده شده بود، دومین برنامه خود با موضوع «آسیب‌شناسی تحزب در ایران»‌ را دیروز تجربه کرد؛ برنامه‌ای که صرف‌نظر از ضعف‌ها و کاستی‌هایی که دارد و قاعدتا بتدریج برطرف خواهد شد بدون شک مورد اقبال مردم و نخبگان قرار خواهد گرفت، چنانچه در همین دو برنامه نیز این استقبال مشهود هست.

مناظره ها در صورت ادامه پیامدهای مثبت فراوانی دارد که گسترش فرهنگ گفت وگو، افزایش آگاهی مردم نسبت به دیدگاه های مختلف درباره موضوعات مهم، بالا بردن آستانه تحمل، بلوغ سیاسی فرهنگی جامعه و مدیریت هیجانات از جمله آنهاست.

از نظر رسانه ای نیز می توان تقویت مرجعیت رسانه ملی، جذب مخاطب بیشتر و افزایش اعتماد به رسانه ملی را از جمله آثار مثبت این اقدام برشمرد.

به نظر می رسد حال که رسانه ملی این گام ارزشمند و بلند را برداشته است، نخبگان، رسانه ها و اهل نظر باید برای تقویت و ادامه آن به میدان بیایند؛ با حمایت خودشان، نقد سازنده شان، استقبال از حضور در برنامه ها و هرآنچه به بهتر شدن مناظره ها کمک می کند.



معاون اول روحانی یا دلباخته خاتمی؟!

به گزارش کیهان، رئیس دفتر رئیس جمهور در مراسم دیدار وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر، دوبار به جای دکتر حسن روحانی، خاتمی را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد!

جهانگیری در بخشی از سخنانش در این دیدار گفت: گفتمانی که در دولت آقای خاتمی شکل گرفت با عنوان تدبیر و امید دو مؤلفه اصلی داشت که با شاخصه مختلفی شناخته می‌شدند. اینها پارامترهایی هستند که دولت آقای خاتمی نیز باید به آنها بپردازد.

پس از این سخنان برخی حاضران اسم دکتر روحانی را به زبان آوردند و اشتباه جهانگیری را به او متذکر شدند که معاون اول رئیس جمهور در واکنش گفت: 8 سال کار در دولت آقای خاتمی و 8 سال اخیر که در کنارشان بودم باعث بروز این اشتباهات می‌شود.

جهانگیری اما در ادامه سخنانش مجدداً اسم سید محمد خاتمی را به جای حسن روحانی به زبان آورد که چند نفر از حضار برای او کف زدند و جهانگیری گفت: اسم آقای خاتمی با شما گره خورده است. آقای روحانی سعی دارد به جای اینکه فرهنگ را دولتی کند، دولت را فرهنگی کند.

شایان ذکر است جهانگیری وزیر صنایع دولت اصلاحات و از افرادی است که همزمان به کارگزاران و حزب مشارکت نزدیک است. او در انتخابات اخیر قصد نامزدی داشت که به خاطر ثبت‌نام هاشمی منصرف شد و به ستاد انتخاباتی وی پیوست.

سرکردن جهانگیری در حال و هوای مدیریت خاتمی بی‌شباهت به ماجرای سریال طنز سلطان و شبان نیست. در یکی از دیالوگ‌های این مجموعه، شاه به سلطان بانو که زیادی به وزیر اعظم نزدیک شده بود و به شاه اعتنا نمی‌کرد می‌گوید ما نفهمیدیم شما سلطان بانوی مایید یا سلطان بانوی وزیر اعظم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کاربر گرامی به نظر شما مطالب سایت را در چه حد می بینید؟
    جدول لیگ برتر خلیج فارس
    جدول لیگ فوتسال ایران
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1246
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 713
  • بازدید ماه : 713
  • بازدید سال : 38,100
  • بازدید کلی : 447,843
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر

    لینک تصویری
    برای ایجاد لینک درسایت گروه فرهنگی رهپویان عمار لوگو خود را به ما ارسال کنید